Nyår vs Jul: 1 - 0

I år var julstämningen nästintill obefintlig. Stressen från uppsatsen och oförmågan att kunna sova gjorde mig sjukt grumpy.
Det som brukar få mig i julstämning är att köpa julklappar. I år köpte jag en endaste julklapp till julafton. Den var till mamma och pappa. Innan dess hade jag bara gett till Jimmy.

Det är lite jobbigt att all magi med julen är bortblåst. På julafton vill jag helst bara ligga och dra mig fram till klockan ett. När Kalle Anka börjar vill jag hellre stänga av TVn, äta och gå och lägga mig. Inte på grund av all hets som julen brukar innebära, för jag hetsar aldrig kring julen. Det är bara det att julen är inte speciell för mig.

Jag tillber liksom varken Jesus eller kommersialismen.

Och det känns lite märkligt. Många av mina vänner är kristna. Jimmy är kristen. När man kommer så nära julens originaltanke får man ganska dåligt samvete av att enbart fira jul för att det är en tradition.

MEN NYÅR, DET ÄR FINA GREJER DET!

Jävlar anamma. Finns det något bättre än att veta att runt knuten väntar ett år som förmodligen kommer att bli helt sjukt bra? Finns det något bättre än att samlas med sina bästa vänner (och inte sin släkt för att man måste), äta svinmycket lyxmat och dricka vin tills man är helt övertygad om att man kommer att hålla vartenda nyårslöfte? Finns det något som är bättre att veta att en stor del av vintern är över och snart, snart är det vår?

Jag tror inte det.

Nej, nyår är nog årets bästa högtid. Precis vad som helst kan hända och går det åt helvete kan man trösta sig med att det faktiskt hände förra året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0