Det här med att få kontakt med nya HBTQ-personer

Typ tre dagar efter jag blev singel fick jag en känsla av att jag kommer vara ensam resten av livet om jag inte utvidgar min HBTQ-umgängeskrets. Vilket jag fick för mig att jag skulle göra. Gärna just då. På direkten.

För alla som inte vet detta finns ett HBTQ-community som heter Qruiser. Qruiser har, sedan uppstarten, ökat homo-, bi-, trans- & whatever-sexuellas odds rejält när det kommer till att ligga, hitta kärleken eller bara få någon schysst jävel att prata med. Jag blev medlem på Qruiser första gången när jag var 13 och blev helt förfärad - för som på alla andra communities med sexualitet som fokus var sex liksom en big deal. Så det var kukar och fittor hit och dit och ja, man vill kanske inte se den sidan av HBTQ-samhället det första man gör när man kommit underfund med att dase är ens grej liksom. Nu, however, är det helt okej. Amatörporren stör mig liksom inte längre.

Moving on.
Jag ville ju träffa nya människor. Öka oddsen lite. Kanske gärna få folk att tycka lite synd om mig och sådär. Börja svara på befänga meddelanden med bilder på kukar bifogade.

Och nu tar jag HBTQ-svängarna som exempel: men vad i hela jävla helvete. Är folk såhär socialt handikappade överlag?

Om en människa skriver "hej" till mig antar jag att det finns ett visst intresse att föra en konversation. Åtminstone om vädret. Jag väntar mig liksom att det ska finnas ett intresse av att anstränga sig lite för att få konversationen att fungera. Men nej. Svarar man "hej, hur är läget?" får man ofta svaret "jo d e la oki...". Och det är liksom inte okej. Men visst, jag försöker gärna längre och skriver "vem är du? Vad pysslar du med?" så blir svaret gärna i stil med "ingen särskild... Gör inte så mkt ikväll haha :P".

Är ni med på problemet? Det går ju inte att föra en konversation på det sättet. Det är mer givande att prata med en krukväxt. Och det är liksom två tredjedelar av folk jag pratar med på Qruiser som gör såhär. Jag har sällan stött på människor på andra communities som beter sig på det här sättet.

Gör folk såhär mot er på andra communities? Tror ni att vissa HBTQ-personer är socialt handikappade på grund av sexistiskt förtryck?

Also: efterlyser HBTQ-personer med social kompetens.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag råkar ut för det på andra communities. Särskilt som jag är tjej i en hetero-dominerad värld, och många killar verkar tro att det där räcker för att jag ska bli intresserad av att ta av mig trosorna, iallafall på cam. QX har jag inte orkat med på flera år pga alla läskiga hetero-män (oftast 40+) som hoppas på/anser att alla tjejer på QX som utger sig för att vara bi är där för att ligga med heterogubbar.

Jag har gått med i RFSL, det är rätt kul. Och du kanske skulle testa SFQ Uppsala(Sveriges förenade HBTQ-studenter)?

2011-01-13 @ 00:00:26
Postat av: Kiwi

Det var alltså jag som postade kommentaren ovan, mitt namn verkar ha försvunnit...

2011-01-13 @ 00:01:11
Postat av: Freddie Fatale

Kiwi: du pekar på det jag funderar över. Det känns som en ganska homokulturell grej att go hate on QX för att det bara ska vara så, så jag funderar på om jag hamnat i den sitsen. Eller om det handlar om att jag inte aktivt letar en representation av en bättre hälft på några andra sidor än just QX.

RFSL & SFQ, ja... Jag vägrade såna föreningar innan jag kom till Uppsala just för att folk över 40 gjorde närmanden mot folk under 15 och det tyckte jag var obehagligt. Men det är säkert annorlunda här.

2011-01-13 @ 00:04:06
URL: http://heirloom.blogg.se/
Postat av: Kiwi

Jag vet inte hur det är i SFQ, men tydligen är medelåldern i RFSL här ovanligt låg. Och så finns det ingen separat ungdomsgrupp här som det gör på de flesta ställen runt om i landet.

Sen ser jag det lite som såhär också- man kanske inte vill dejta just de man möter där, men de har ju vänner och dem kanske man vill dejta... Networking! \o/

2011-01-13 @ 06:31:42
Postat av: Mia

Bra skrivet! Kanske kan du "sälja in dig" genom att publicera detta inlägg i Qruiser som en artikel?

2011-01-13 @ 08:40:43
Postat av: Ellen

Gillar Mias förslag där! För övrigt har jag aldrig hängt så mycket på chatforum och grejer någonsin, och en anledning till det är just att folk inte kan föra konversationer, och absolut inte om något annat än sex. Eller så har jag inte hittat rätt chattar kanske. Fast å andra sidan, jag känner ju Robin för att vi började skriva på typ Lunarstorm eller Helgon.. ?



Anyho, kolla om du får publicera det där som artikel! :D

2011-01-13 @ 18:54:44
URL: http://meretrix.blogg.se/
Postat av: Zettermark

RFSL Uppsala har öppen lokal varje torsdag, som främst är för ungdomar (alltså folk upp till typ 30) så där kan du ju prova att networka. Dock är det inte särskilt bögtätt i den föreningen om det är knull och kärlek du söker. Men vettiga personer att prata med finns absolut! SFQ är ju en studentförening, så jag har svårt att se att det skulle hänga en massa gamlingar där.



Åååe jag är en vettig hbtq-person... Inte för vi känner varann, men då vet du ju att det finns iaf ;) Med risk för att låta som en sån där jobbig människa som tror att alla homos vill ligga med alla homos (men nu frågade du ju faktiskt explicit) - jag känner ett par trevliga bögar i Uppsala. Ehm, ifall du skulle tappa hoppet liksom.



Och wilde måste du gå på! Queer nationsklubb (du har väl varit där btw?) där det inte anses skumt att ragga på killar som kille. Det är nog lite lättare som tjej på vanliga klubbar kan jag tro.



Sen måste jag ju också säga att du nog inte kommer vara ensam hela livet bara för att du chillar ett par veckor efter ett breakup ;)

2011-01-14 @ 18:42:05
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Zettermark

RFSL Uppsala har öppen lokal varje torsdag, som främst är för ungdomar (alltså folk upp till typ 30) så där kan du ju prova att networka. Dock är det inte särskilt bögtätt i den föreningen om det är knull och kärlek du söker. Men vettiga personer att prata med finns absolut! SFQ är ju en studentförening, så jag har svårt att se att det skulle hänga en massa gamlingar där.



Åååe jag är en vettig hbtq-person... Inte för vi känner varann, men då vet du ju att det finns iaf ;) Med risk för att låta som en sån där jobbig människa som tror att alla homos vill ligga med alla homos (men nu frågade du ju faktiskt explicit) - jag känner ett par trevliga bögar i Uppsala. Ehm, ifall du skulle tappa hoppet liksom.



Och wilde måste du gå på! Queer nationsklubb (du har väl varit där btw?) där det inte anses skumt att ragga på killar som kille. Det är nog lite lättare som tjej på vanliga klubbar kan jag tro.



Sen måste jag ju också säga att du nog inte kommer vara ensam hela livet bara för att du chillar ett par veckor efter ett breakup ;)

2011-01-14 @ 18:53:36
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: Thim

Förstår precis vad du menar. Upplevde samma sak och gav upp på QX efter att ha träffat min partner.

2011-02-07 @ 00:40:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0