Om hegemonisk maskulinitet i bögvärlden


För inte så längesen skaffade jag återigen ett konto på gaycommunityt Qruiser. Varför vet jag inte riktigt. Det är alltid spännande att se ifall det flyttat in några inspirerande HBT-människor till Uppsala i början av terminen. Kanske hade jag någon fix idé om att hitta Prince Charming eller något annat jävligt gay.

Hur som helst, det slår mig hur högt maskulinitet värderas bland bögar och bisexuella män. Till exempel finns ett klubbsystem på sidan, där man kan gå med i olika intressegrupper och diskutera olika ämnen. Ett exempel på en av dessa klubbar är gruppen "Killar som är killar".

"Killar som är killar" beskriver sig själva som "klubben för oss som är killar och som inte är fjolliga/feminina på något sätt. Uppfattar du dig själv och/eller uppfattas du av andra som manlig, grabbig eller maskulin, ja då är det här klubben för dig. Klubben för oss som gillar killar som helt enkelt är killar". Klubben har i skrivande stund 2389 medlemmar, vilket kan jämföras med klubben "Krossa könsrollerna" som har 327 medlemmar.

Jag kan inte låta bli att bli att tycka att det är lite bajsnödigt, för inte ens här kan feminitet ses som något som är jämnt stående med maskulinitet. Många av grabbarna på Qruiser skyr feminina killar som pesten, och är inte sena med att påpeka att dom älskar fotboll, aldrig sitter med benen i kors och älskar öl. Det blir liksom lite klubben för inbördes beundran.

Om man nu ändå är normavvikande kan jag tycka att man borde ha lite mer förstående för att andra människor inte fullt ut passar in i en heterosexuell matris. För det gör ju inte dom heller, killarna som är killar alltså. Hur mycket dom än sitter på O'Learys med sina killkompisar och skriker till någon ishockeymatch är dom ju fortfarande bögar. Och bögar är inte fullt ut män om man ser till hur kunskap och idéer är formade i samhället idag.

Kanske handlar det om någon fantasi om att någon gång kunna bli den där mannen som är accepterad. Han som är högst upp i näringskedjan. Att våga vilja vara. För mig känns det bara så underligt att, som normavvikande individ, försöka passa sig in i en skala över hur pass normal man faktiskt kan bli. Eller så är jag bara enormt bitter för att jag vet att jag inte är speciellt manlig. Å andra sidan kan jag gilla Alexander McQueen, sex on the beach och platta håret utan att behöva äta kakor vaggandes i duschen.

#ohwell...

Kommentarer
Postat av: Minna

"...utan att behöva äta kakor vaggandes i duschen." HAHAHA så himla bra ^^

2011-10-12 @ 20:39:50
URL: http://www.soramare.wordpress.com
Postat av: Fanny

Jag tycker om dig <3

2011-10-13 @ 17:19:21
Postat av: William

Vore en synd att inte kommentera detta inlägg!



Jag är medlem i gruppen du nämner. Jag tror inte detta med gruppmedlemskap egentligen leder någon vart dock. Jag kan ju inte direkt svara för andra i denna grupp, men själv förstår jag mig inte riktigt på killar som går in en roll och är feminina. Att "härma bögnormen" har det förklarats med, detta underliga fenomen när vissa killar börjar bli feminina. Man kan kanske argumentera för att feminina killar bara är sig själva, men för mig går det inte ihop. Om man är utmärkande på något sätt och tillhör en grupp (tex vi bögar) så kommer folk utanför gruppen att börja förknippa dessa utmärkande egenskaper för hela gruppen - vips har vi en norm. Normer splittrar samhället på ett oroväckande sätt. Nu vill jag inte pusha för att just heteronormen ska vara allmänt gällande, utan för ett avfasade av alla normer och fördomar. Hur kommer vi till det samhällsstadiet? Det är ett klurigt problem! :)

2011-10-16 @ 18:29:10
URL: http://tredjegangengillt.webblogg.se/
Postat av: Freddie Fatale

Kul att du trillade in William.



För mig är dom största problemen att feminitet är något som inte är önskvärt och att maskulinitet priviligieras. Det här gäller inte bara homosexuella män, men exemplet blir ganska talande för samhället i stort.

Jag tror att feminina killar är sig själva. Jag tror att maskulina killar också är sig själva. Jag tror att könsroller är skapade, och så även maktförhållandena mellan dessa.

2011-10-16 @ 20:03:32
URL: http://heirloom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0