Big five personality trait test

Idag var jag på föreläsning om personlighetspsykologi, som är en av dom stora ämnesområden som det forskas på inom beteendevetande. Vanligt där är att man talar om fem stora olika personlighetsegenskaper, traits. Dessa brukar gå under akronymen OCEAN:

1. Open to new experiences
Hur originell eller konstnärlig en person är, koplexitet och så vidare.

2. Conscientious
Organisering, självdisciplin, "driv".

3. Extraverted
Hur pass social och utåtriktad en person är.

4. Agreeable
Hur pass bra man kommer överens i sällskap med andra.

5. Neuroticism
Hur "neurotisk" man är, det vill säga om man lätt blir stressad, nervös eller ledsen.

Det finns test baserade på OCEAN-egenskaperna.
Ju högre poäng man har inom ett visst trait, desto mer stämmer självklart ens personlighet in på just den beskrivningen.
Självklart var jag tvungen att surfa in på Google och ta ett test. Ni hittar det för övrigt här, om ni vill göra det på er själva eller någon annan.

Nu vet ju inte jag hur pass pålitligt det här testet är. Jag ser också problematiken i att utvärdera sin egen personlighet snarare än att låta någon professionell göra det.
Jag tror iallafall att testresultaten ligger ganska nära verkligheten. Rangordningen:

1. O - 80%
2. C - 30%
3. E - 70%
4. A - 35%
5. N - 60%

Idealet är tydligen att ligga ungefär i mitten av samtliga, vilket jag inte riktigt förstår mig på för människor som är jävligt "lagom" är ju så sjukt tråkiga.
Hur som helst, det enda som stör mig lite är min Agreeableness. Det kan ha varit så att jag var alldeles för snål med mig själv (då man skattar på en skala från 1-5 på till exempel ifall folk ofta tycker att jag pratar för mycket), men det kanske är så att jag inte är så agreeable? Och isåfall, är det en dålig sak? Många frågetecken. Aaahhh! Men jag tror inte, tydligen till skillnad från många andra på psykologen, att personligheten är något som sitter för det mesta i generna. Som socialpsykolog sätter jag stopp där. Jag tror på att man ändras väldigt mycket, även om gener kanske spelar lite roll.

Lite av det jag vill komma fram till: personlighetstest för mig är ett sätt att få reda på hur man själv vill vara, och vad man kan göra åt det. Lite som att singla en slant, man gör det ju inte för att låta kronan bestämma utan för att man vet exakt i ögonblicket man kastar myntet vad det är man faktiskt vill ska hända.

Så jag uppmanar alla att ta det här testet. Eller kanske läsa astrologin i tidningen imorgon. Kanske leta någon fyrklöver då och då.
Gör det bara med en gnutta humor så.

Kommentarer
Postat av: Junie

Jag tror inte heller att personligheten sitter mest i generna, det låter ju jättekonstigt! Vi har också läst en del om big five men jag gillar det inte alls. Det finns ju så många fler dimensioner i en människas personlighet. Och sen bara att ställa sig frågan "vad är egentligen personlighet för något?" gör ju att man kan bli mer eller mindre knäpp...

2011-09-17 @ 15:01:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0