Det här med smala modeller

Jag har snubblat över den här artikeln ett par gånger dom senaste dagarna. Texten får mig att må ganska dåligt. Det finns nog två huvudsakliga anledningar till det.

Dels stör det mig ganska mycket att det ständigt förs en hetsjakt på smala människor. I kommentarfältet har jag flera gånger läst saker i stil med att man har seriösa psykiska problem om man väger för lite, att man borde mata modellerna och så vidare.

Och jag vet själv hur det är. Jag har haft ett BMI på 16.2 och blev bland annat stoppad av en kvinna på stan som seriöst frågade mig ifall jag fått hjälp med mina problem.

När jag vägde som minst hade jag inte problem att äta. Jag åt snarare helt galet mycket. Jag kunde lätt stoppa i mig över 3000 kalorier per dag och ändå var jag smal som en sticka. Jag fick gång på gång höra att jag inte borde klä mig i stuprörsjeans och tajta tröjor för att det såg osmakligt och sjukt ut. Samtidigt får man absolut inte säga att någon med ett BMI på över 25 inte borde ha på sig en tajt tröja. Då är man ju elak.

Den andra anledningen är att jag tycker faktiskt att modellerna Sun Feifei och Du Juan är väldigt, väldigt vackra i kampanjen. Jag tänker inte sticka under stolen med att jag på riktigt tycker att dom klär väldigt bra i att vara smala.


Missförstå mig rätt nu. Jag förstår att Sun Feifei och Du Juan har BMI-index som indikerar att dom låter bli att äta eller spyr såfort dom stoppat i sig någonting. Jag förstår att problemet är att modeindustrin är problemet som förespråkar att man ska vara så smal som möjligt.

Jag har bara svårt att förstå att det är okej att racka ner på smala människor när överviktsrelaterade sjukdomar är ett av de största och snabbast växande hälsoproblem vi har i västvärlden.

Du Juan på omslaget till kinesiska Vogue till vänster, Sun Feifei av Jem Mitchell till höger.

Kommentarer
Postat av: maja

jag har aldrig reagerat "dåligt" på dom där reklambilderna, de ser ju inte sjukligt smala ut, det där är sjukt fina fotografier på dom och de ser riktigt vackra ut. Bara för man är smal och har ett lågt BMI kan man ju inte trycka ner på folk sådär... Jag menar, du är ju riktigt smal men jag har aldrig sett dig som att du lider av det, att du liksom är sjuk. Folk måste väl kunna se skillnad på sånt??

2010-12-19 @ 23:57:59
URL: http://majasordbajs.blogg.se/
Postat av: Commander Keen

jag har inte heller tyckt att dom ser för smala ut på bilderna. o_O men sen kanske det beror på att asiater i allmänhet har en mycket nättare kroppsbyggnad än vi i väst har liksom.



kan ju tycka att dom ska följa BMI-reglerna som ändå satts upp vad gäller modeller, fast det kanske mest gäller för modevisningarna?

men fetman är ju liksom ett ganska mycket större problem i våran del av världen just nu. D: och jag tycker det är cp att feta människor kan säga till mig till och med att jag är för smal men om jag säger tjockis så är jag en elak mobbare. D:



jag undrar vem som seriöst går och anmäler h&m för alla sina smala modeller liksom? D:

2010-12-22 @ 11:52:22
URL: http://commanderkeen.webblogg.se/
Postat av: Scarlet Bonnie

Jag hade anmält dem. Det har inte att göra med om modellerna är vackra eller inte. Dels handlar det om en sjuk dubbelmoral - stå för de underviktiga modellerna i så fall och skit i att försöka ge ett sympatiskt intryck - och dels om att det skönhetsideal som HM (och typ alla andra stora modeföretag) skapar och underhåller är sjukt ensidigt och varken representerar deras målgrupp eller visar deras produkter på ett ärligt vis. Hade modellerna varit endel av en stor variation av olika storlekar så hade nog ingen klagat. Att fetma är ett stort problem i väst gör inte ätstörningar och undervikt som enda kroppsideal till ett mindre problem.



Sen att folk tror att det är okej att vara elak mot smala människor är en annan fråga. Som väl visserligen också skulle lösa sig om vi slapp kroppsideal, men still.

2011-01-04 @ 15:56:46
Postat av: Freddie Fatale

Maja: jag håller med.

CommanderKeen & Scarlet Bonnie: jag förstår att det finns BMI-riktlinjer att följa, problemet tycker jag är att fokuset i såna här diskussioner typ alltid slutar med att det är smala människor det är fel på, inte H&M och andra modekedjor/designers. Jag tycker att det både är intressant och helt stört att det är okej när det häller smala människor, men inte folk som äter så mycket och dåligt att deras liv svävar i livsfara åt andra hållet liksom.

2011-01-12 @ 02:26:22
URL: http://heirloom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0